Quantcast
RecensiesStreamingThrowback

The Mandalorian, ‘The way’ in plaats van ‘The Force’

Opgelet: deze recensie over The Mandalorian bevat spoilers.

Voor iemand die nog niet zo lang geleden een sprong waagde in het Star Wars-universum is het misschien ongepast dat ik u mijn mening voorschotel. Toch valt er door een leek het een en ander te schrijven over The Mandalorian. U weet wel, de eerste live-action spin-off voor de befaamde franchise. Knap uitgedokterde theorieën of spectaculaire bevindingen krijgt u niet te lezen. Wel hoe de serie mij en mijn jongere broer helemaal enthousiast kreeg.

Space-cowboy Mando die het vaderschap plots voor zijn rekening neemt. En niet onvrijwillig, hij is geen peetvader van de kleine Grogu. We zien de Mandalorian langzamerhand veranderen in een soort vaderfiguur, en in het tweede seizoen baby Yoda groeien in zijn rol als nee zeggende peuter. Figuurlijk weliswaar, want echte woorden komen er nog niet uit. Een beetje zoals de premiejager zelf misschien, die liever ook niet te veel woorden vuilmaakt aan de wereld rondom. De beweegredenen van de eenzame huurling blijven soms een beetje aan de oppervlakte. Initieel herkent hij zichzelf in de baby. Gaandeweg ontdekken we dat ook Mando een vondeling was. In een flashback aan het einde van seizoen een komen we te weten dat hij zijn beide ouders verloor in een ‘droid-aanval’ van de separatistische alliantie tijdens de ‘Clone Wars’. Het extreme gevaar dat hij zichzelf op de hals haalt voor het beschermen van een baby simpelweg omdat hij zich herkent in het vondeling gedeelte, is net niet sterk genoeg. Maar dat zien we door de vingers.

The Mandalorian - © Lucasfilm / Disney+
The Mandalorian – © Lucasfilm / Disney+

X-wings en tiefighters

U zult sommigen horen zeggen dat we met deze serie terugkeren naar het originele Star Wars canon, en anderen dan weer totaal niet. De charme van de originele trilogie (A New Hope, The Empire Strikes Back, Return Of The Jedi) kan je niet volledig oproepen in een spin-off die jaren later verschijnt. Tijden zijn anders, de eerste fans zijn meegegroeid in leeftijd, technologische innovaties en een algemene verandering in het film-/serielandschap zorgen voor een totaal andere context. De hele serie zit vol met hints naar de originele trilogie: ‘x-wings’ en ‘tiefighters’, muziek uit de eerste trilogie op de achtergrond, locaties zoals de planeet ‘Tatooine’ en zelfs bepaalde aliens zijn te herkennen. Maar daarmee roep je niet per se dezelfde sfeer op. De makers spelen ook op een iets goedkopere manier in op onze lachspieren met een baby die voortdurend alles wil opeten of zijn handen niet van de knoppen houdt. Maar geen zorgen, net zoals een paar nieuwe gezichten zijn er nieuwe delen van het heelal te ontdekken.

Met een nieuwe serie komt een ook nieuwe theme song. Ik denk dat dit een van de eerste series is die ik niet meteen afzet na de laatste scène. De ondertussen herkenbare muziek van Ludwig Göransson die je tijdens de aftiteling hoort, is fantastisch. De grimmigere ondertonen en synthesizerachtige geluiden tillen de serie naar een hoger niveau. Het is de sfeer die de serie wil oproepen, en ook grotendeels aan tegemoet komt. Mysterie en magie maar met donkere kantjes en wapens in plaats van toverstafjes en glitter. De ultieme kers op de taart voor fans is de cameo op het einde van seizoen twee, wanneer een CGI verjongde Luke Skywalker met volledige Jedi krachten te hulp schiet. Best magisch als je u bedenkt dat we Lukes krachten in de originele trilogie nooit ten volle hebben kunnen zien zegevieren.

“This is the way”

The Mandalorian / Mando

Hoe ziet Mando eruit onder zijn helm? Je wilt het weten, maar ergens ook niet. Zeker omdat hij leeft volgens de (conservatieve) regels van de Mandalorian code. De helm zet je niet af, punt. Het prikkelt onze fantasie, geeft ons een reden om niet af te haken. In de eerste seizoenfinale kregen we dan toch zijn gezicht te zien. Een krachtige spanningsboog viel hiermee een beetje in duigen. Maar ik zou liegen als mijn nieuwsgierigheid niet heel tevreden werd gesteld. Nadat de serie veel investeert in de geheimzinnigheid, komt er de verlossing als een soort verdiende opluchting. Een schouderklopje voor een goed uitgevoerde taak. Op het einde van seizoen één komen we naast zijn uiterlijk meer, maar niet veel te weten over onze elite huurling. Onder andere zijn echte naam wanneer slechterik van dienst Moff Gideon hem Din Djarin noemt. In seizoen twee neemt hij zijn helm min of meer vrijwillig af. De eerste keer was een medisch noodzakelijk gebeuren. De iet of wat vrijwillige aard toont wat hij ervoor over heeft om Grogu naar een veilige plek te krijgen.

The Mandalorian - © Lucasfilm / Disney+
The Mandalorian – © Lucasfilm / Disney+

Broer en zus

Als (veel) oudere zus van een jonge tienerbroer voelt het soms als een ware uitdaging om cool te zijn. Moet dat ook, hoor ik u denken? Alsof je meer respect zult genieten wanneer je indruk kan maken met een spannende hobby of hippe uitspraak. Ik heb ontdekt dat het een extraatje is, geen hoofdingrediënt. Respect of goedkeuring is ook niet wat je in de eerst plaats zoekt bij een broer of zus. Het is het samenzijn, de verbinding tussen familie op zijn puurst die we willen. Helpen met een wiskundetoets of een luisterend oor bieden, is al verbindend op zich. Ook lachen en zeveren over alles en niets geven een van de mooiste connecties. Conversaties hoeven niet per se over gemeenschappelijke interesses te gaan of het nieuwste coolste TikTok filmpje. Maar ik moet zeggen dat het heel leuk is wanneer je kleine broer de grip tape van zijn skateboard vervangt door een met de iconische ‘beskar’ helm op dankzij jouw kijktip.

Boba Fett

Ten slotte krijgt niet enkel het mysterie rond de Mandalorian een inlossing, ook Boba Fett krijgt een schijnwerper op zich. Je krijgt ook hem te zien zonder helm. Ondertussen is hij een pak ouder geworden. Een groot verschil met de jonge Boba uit de tweede Star Wars voorloper (Episode IIAttack of the Clones). Leuk dat ze de acteur voor Jango Fett uit deze film gebruikt hebben om zijn ondertussen opgegroeide zoon/kloon Boba te spelen. Het hele ‘kloonverhaal’ blijft hier mooi mee in stand. Heb je nog vragen rond dit figuur, dan worden die misschien ingevuld in de tweede live-action Star Wars spin-off. Als alles goed gaat zou The Book of Boba Fett in december van start gaan op Disney+. Iets om naar uit te kijken, want voorlopig is er nog geen publicatiedatum voor het geplande derde seizoen van The Mandalorian. Het filmen zou beginnen na dat van het eerste seizoen van The Book of Boba Fett. Mijn broer en ik zitten alvast klaar om meer te weten te komen over zowel Boba als Mando.

Je kunt The Mandalorian nog steeds bekijken op Disney+. The Book of Boba Fett kun je er bekijken vanaf december 2021.

Toon meer