Quantcast
RecensiesStreamingThrowback

Community: parodie, pop-culture en metahumor

Een geweldig script, een perfecte cast en idiote humor: dat is wat je kan verwachten van Community, een van Dan Harmon’s meest geslaagde creaties. Wie liever een serie over hogeschoolstudenten bingewatcht dan zelf te studeren voor zijn of haar examens is met Community wel even gerust. Met 110 afleveringen, verspreid over zes seizoenen ben je gegarandeerd gebuisd op al je vakken.

Synopsis

Community gaat over een groep van zeven studenten – allemaal buitenbeentjes – die een studiegroep vormen op Greendale Community College, waarschijnlijk de slechtste hogeschool in het land. Aan het hoofd van de studiegroep staat Jeff Winger (Joel McHale), een succesvol advocaat die zijn job verloor toen uitkwam dat hij geen diploma had. Tot hij een echt diploma behaalt, zit hij vast aan Greendale en de studiegroep. Veel wordt er in de groep niet gestudeerd, want op Greendale loopt er elke dag wel iets mis. Dat is de schuld van Dean Pelton (Jim Rash), een niet zo intelligente, lichtjes gestoorde, panseksuele idioot wiens liefde voor zijn school enkel geëvenaard wordt door zijn aantrekking tot Jeff en dalmatiërs.

Topregie en topcast

Naast het geniale acteerwerk van McHale en Rash zien we ook Chevy Chase aan het werk. De superster uit de jaren 1970, ’80 en ’90 maakte in 2009 een gigantische comeback met zijn rol als Pierce Hawthorne in Community. Daarnaast zien we Ken Jeong (The Hangover) en Donald Glover (a.k.a. Childish Gambino) naast een even geweldige, maar minder bekende cast van Gillian Jacobs, Danny Pudi, Alison Brie en Yvette Nicole Brown. De regie was dan weer afwisselend in handen van verschillende regisseurs, waaronder de Russo-broers (Avengers Infinity War en Avengers Endgame). Tot slot passeren naarmate het verhaal vordert ook enkele cameo’s van o.a. Jack Black en Brie Larson aan de revue.

Danny Pudi in Community

Six seasons and a movie

Nog voor de laatste aflevering van seizoen zes uitkwam, werd er al wild gespeculeerd over een film. De aanleiding is een terugkerende inside-joke van de schrijvers, waarin Jeff naar Abed roept dat de serie The Cape na drie weken van TV zou gaan. Daarop reageert Abed met “Six seasons and a movie!”. In realiteit werd The Cape uiteindelijk na negen afleveringen stopgezet, maar “Six seasons and a movie!” is sindsdien de strijdkreet van fans die na het stopzetten van Community na seizoen vijf smeekten om een zesde seizoen en nu om een film.

Alle zes seizoenen van Community zijn beschikbaar op Netflix.

Toon meer